четвер, 20 листопада 2014 р.

Конспект уроку з української літератури у 5 класі

         Тема: Реальне й фантастичне в казці “Летючий корабель”
Мета: - сформувати поняття про ідейно-художнє багатство народної казки «Летючий корабель»; вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв;
- розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування казок; сприяти осмисленню того, що в житті постійно присутні добро і зло;
 - виховувати активну життєву позицію щодо зла й несправедливості.
Тип уроку:  урок формування і вдосконалення умінь і навичок.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, таблиці, схеми.
Казка невіддільна від краси,
Сприяє розвитку естетичних почуттів,
Без якого немислиме благородство душі, щира чуйність.
В.О.Сухомлинський
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Слайд № 1
- Доброго дня. Зараз у нас урок української літератури. Перевірте свої робочі місця. На партах повинні бути: підручники, зошити, ручки, щоденники. Також у вас є картки самооцінки, в які ви будете ставити бали за кожен вид роботи на уроці. Запишіть своє прізвище на картках самооцінки.
ІІ. Мотиваційний момент.
1.Вступне слово вчителя. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Заглядає в шибку казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
   Мабуть, ніякі твори не викликають у нашій душі стільки теплоти, як казки. Вони повертають усіх у безтурботне дитинство, сповнене сонячним світлом, посмішками батьків та найфантастичнішими мріями. Ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу.
     2. Звернення до вислову
Слайд № 2
   Прочитаймо ще раз слова В.О.Сухомлинського, які записані на дошці, що супроводять нас протягом усіх уроків вивчення казок.
Слайд № 3  Учень: Василь Олександрович Сухомлинський – видатний український педагог, письменник. Він дуже любив дітей, тому і став педагогом. Це справді людина з полум’яним серцем, видатний педагог. 35 років свого життя він віддав школі. Сухомлинський – заслужений вчитель України, лауреат Державної премії імені Т.Г.Шевченка. Олександр Васильович Сухомлинський написав багато повчальних казок для дітей.
  Відомий український педагог Василь Сухомлинський вважав, що казки, прочитані у дитячому віці, назавжди відкладають у серці «зернятка людяності, з яких складається совість». Ви, напевно, теж помітили, що казки приносять не лише естетичне задоволення, а й змушують нас замислитися над проблемою реального життя — вибором друзів, поведінки, правильного рішення. До таких роздумів спонукають нас казки, де герої проявляють хвалькуватість, користолюбство, нечесність, хитрування, пихатість, підлість — ось риси вдачі казкових персонажів, які викликають у нас осуд, іноді навіть і сміх.
Слайд № 4
- Сьогодні на нашому уроці на дошці  прикріплений  смайл «Радість», тож я  бажаю  всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.
ІІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
- Пригадаймо, які ви знаєте види казок. На слайді подано таблицю, яку необхідно заповнити
1. Рубрика Пригадаймо Слайд № 5
- Молодці, ви добре знаєте усну народну творчість і пам’ятаєте казки, з якими знайомились в початкових класах.
- Зараз  я пропоную пограти в гру Пароль. Я зачитую визначення, а ви даєте лаконічну відповідь.
Слайд № 6
2. Гра “Пароль”. Продовжте речення:
* Усне народне оповідання про вигадані, а часом і фантастичні події, що сприймаються як реальні,  – це… (казка).
     * Казка має своєрідну побудову: вона складається із … (зачину, основної частини, кінцівки).
     * За змістом казки поділяються на такі види: (про тварин, побутові та фантастичні).
     * Казки, у яких розповідається про незвичайні події та вчинки героїв, неможливі у повсякденному житті, називають … (фантастичними).
     * Що завжди перемагає у казках? (добро, справедливість).
    * Як ви гадаєте, до якого виду казок належить казка “Летючий корабель”? (до фантастичних)
    * Яке число найчастіше повторюється в казках і чому? (число три, бо його вважали магічним)
    * Чого казка вчить людину? ( кращих людських рис).
4. Перевірка домашнього завдання:  робота в групах
- Домашнє завдання вам було дано за групами: першій групі скласти план до казки, а другій скласти власну казку.
    - зачитування складених удома казок;
    - зачитування плану до казки Летючий корабель’’
Слайд № 7
ІV. Оголошення теми та мети уроку,  представлення очікуваних результатів уроку
    -  Сьогодні ми продовжимо працювати над чарівною казкою «Летючий корабель», і з’ясуємо що реальне, а що фантастичне в казці, навчимося аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв; будемо розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування казок; зясуємо, що в житті постійно присутні добро і зло; а також будемо виховувати  життєву позицію щодо зла й несправедливості.
- Запишіть у зошити число, класна робота і тему уроку.
Слайд № 8
1. Обмін враженнями про прочитану казку (“мікрофон ″).
- Чи сподобалась вам казка?Чим саме?
2.Робота з текстом  твору:
Слайд № 9

Ø     Як у казці змальовано дурника?     зачитати
Ø     Що баба поклала дурникові в дорогу?   Зачитати
Слайд № 10
Ø     Кого дурень узяв із собою на корабель? назвати
Ø     Як друзі допомогли дурневі виконати перше завдання царя? Назвати
Слайд № 11
Ø     Які епізоди казки є фантастичними? Яку роль вони відіграють у творі? зачитати
Ø     Які завдання ставив цар перед дурнем? Чи можна було їх виконати? Зачитати
Слайд № 12
Ø     Чому зраділа царівна, побачивши дурня? зачитати
3.  Заповнення паспорту твору (колективно, учні роблять записи в зошити)
Слайд № 13
Тема: розповідь про пригоди найменшого сина та його нових друзів.
Ідея: уславлення найкращих людських рис характеру: доброти, наполегливості, уміння допомогти у скрутну хвилину.
Основна думка: людина без друзів – що дерево без коріння.
Жанр: чарівна казка
Герої казки: дід, баба, два розумних сини, один дурний син, цар, його дочка, зустрічний дід, Слухало, Скороход, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, Стрілець.
Слайд № 14
4. Фізхвилинка
Слайд № 15
5. Робота над структурою казки
З'ясуйте за поданою схемою перебіг казкових подій.
Логічні частини:            —    Події:
зачин               —-         зачитують учні
розвиток подій    —-       
розв'язання проблеми    —       
кінцівка    —    
- Яка особливість чарівних казок?          Відповіді учнів  
- Так дійсно. Чарівні казки передбачають наявність нереального, фантастичного у характерах героїв, їхній мові, зовнішності та вчинках. У цих казках неодмінно відбуваються чарівні перетворення, діють чарівні речі, використовуються магічні числа. Сили зла завжди уособлюються у вигаданих істотах.
6. Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках
- Аналізуючи зміст казки давайте визначимо, що фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного є в казці.
Фантастичні елементи: летючий корабель; мандрівники з надпри­родними здібностями; сивий дідуган, який перетворив воду на горіл­ку, а чорний хліб на білу паляницю («Летючий корабель»).
 Реальні елементи: люди, тварини, їжа, природа.
Смішне: як дурень обманював царя за допомогою друзів («Летючий корабель»).
Красиве: царівни «Летючий кора­бель».
Потворне: пихатість царя («Летючий корабель»).
Слайд № 16
7. Робота в парах . «Знайди пару». Об’єднайте випробування з тим, хто його виконав:
1 Дурень
2 Слухало
3 Скороход
4  Стрілець
5  Об’їдайло
6  Обпивайло
7 Морозно
А випив усі запаси рідини
Б допоміг другові не спаритися у бані
В знайшов летючий корабель
Г приніс води живущої й цілющої
Д дізнавався усі новини першим
Є розбудив товариша, який уснув під час ви­конання завдання
Е знищів усе їстівне, чим пригощали

Слайд № 17 (перевірка таблиці)
Слайд № 18    (Мультфільм)
8. Порівняльна характеристика казки і мультфільму
   - Скажіть, а що ви більше полюбляєте читати казки, слухати чи дивитися?
  - Я пропоную вам подивитися фрагмент мультфільму Летючий корабель і сказати , чи відповідає зміст мультфільму прочитаній нами казці.
Слайд № 19    
9. «Точка зору»
·                        Чи хотіли б ви, щоб у вас були такі товариші, як у дурня? Чому?
·                        У вас є кораблики. Запишіть, будь ласка, імена тих своїх друзів, кого б ви взяли з собою у подібну подорож.
ІV. Підсумковий етап.
1.     Рубрика «Телеграма з казки»
Вгадайте, хто з персонажів казки міг дати таку телеграму:
Слайд № 20   1. «Шукаю роботящого зятя, який вміє будувати швидкий транс­портний засіб». (Цар)
Слайд № 21    2. «Влучу білці в око зі ста кілометрів». (Стрі­лець)
Слайд № 22    3. «Проконсультую з питань будівництва». (Дід)
Слайд № 23   4. «Чекаю запрошення на званий обід, дуже зголоднів». (Об’їдайло)
 Слайд № 24     5. «Можу влаштувати зиму посеред літа за символічну плату». (Морозко)
Слайд № 25       6.   «Готовий бути посередником між начальством та підлеглими». (Лакей)
Слайд № 26       7. «Дуже мучить спрага, озерця не пропонувати». (Обпивайло)
Слайд № 27          8. «Позичу на невизначений час повітряний транспортний засіб з метою подорожі». (Дурень)
Слайд № 28        9. «Доправлю вчасно будь-які повідом­лення або пакунки». (Скороход)

- Казка «Летючий корабель» вчить нас того, що немає безвихідних ситуацій, а справжні друзі завжди прийдуть на допомо­гу. Якщо ти допомагаєш друзям — то й вони колись допоможуть тобі.
- Над якою казкою ми сьогодні працювали?
- Чого вчить нас ця казка?
- До якого виду відноситься казка?
2. Виставлення, мотивація оцінок. (Перевірка карток, виставляння оцінок  )
Слайд № 29    
V. Домашнє завдання. Робота в групах
1. Записати 5 прислів’їв про дружбу чи друга.
 2. Написати лист казковому персонажу

Немає коментарів:

Дописати коментар