Літературний
брейн-ринг « Шевченкіада»
( літературна
гра за творчістю
Т.Г.Шевченка)
Оформлення: портрет Т.Г.Шевченка, прикрашений рушником, квітами; виставка книг
Т.Г.Шевченка; виставка малюнків до
творів поета; картки, матеріали
для музичних запитань , 4
репродукції картин Т.Г. Шевченка; столи для учасників
гри, журі ( ручки , листи)
Положення
гри: у грі беруть
участь команди з чотирьох чоловік ( з різних класів) , що розташовуються навколо
столів. Учні , які бажають
прийняти участь у
грі, визначаються заздалегідь. Під час
жеребкування учнів треба
розподілити таким чином, щоб
у кожній команді
був представник з певного
класу .
ХІД
УРОКУ:
1.
Слово вчителя.
Зорепадом
летять роки у
минуле, у віки… Але щороку приходить
до нас весна, а з
нею – Шевченківські свята. У
всьому світу вшановується
пам'ять цієї людини, митця
слова і пензля, легенди нашого народу.
Тарас Григорович Шевченко
став символом волі, незалежності, стійкості, що є
найціннішим і найдорожчим
для кожного.
В дні перемог і в дні
поразок,
Щасливі дні і в дні сумні
Іду з дитинства до Тараса,
Несу думки свої земні.
Іду крізь свята, і крізь будні,
Крізь глум юрби, і суєту,
Ні, не в минуле, а в майбутнє
До Тебе, я, Тарасе, йду.
Крізь вітер злий карбую кроки
І чую серцем кожну мить,
“Реве та стогне Дніпр широкий”,
Щоб розбудити всіх, хто спить.
Коли в душі моїй тривога,
Коли в душі пекельний щем,
Іду до нього – до живого –
У Всесвіт віршів і поем.
Я не один іду до нього –
Ідуть до нього тисячі,
Наче грішники – до Бога,
Свої печалі несучи.
І доки в римах “Заповіту”
Бентежить кожне слово нас,
Той рух до сонця не спинити,
Бо зветься сонце те – Тарас.
Щасливі дні і в дні сумні
Іду з дитинства до Тараса,
Несу думки свої земні.
Іду крізь свята, і крізь будні,
Крізь глум юрби, і суєту,
Ні, не в минуле, а в майбутнє
До Тебе, я, Тарасе, йду.
Крізь вітер злий карбую кроки
І чую серцем кожну мить,
“Реве та стогне Дніпр широкий”,
Щоб розбудити всіх, хто спить.
Коли в душі моїй тривога,
Коли в душі пекельний щем,
Іду до нього – до живого –
У Всесвіт віршів і поем.
Я не один іду до нього –
Ідуть до нього тисячі,
Наче грішники – до Бога,
Свої печалі несучи.
І доки в римах “Заповіту”
Бентежить кожне слово нас,
Той рух до сонця не спинити,
Бо зветься сонце те – Тарас.
Сьогодні
ми звернемося знову
і знову до
пророчих слів Кобзаря:
І на
оновленій землі
Врага не буде супостата,
А буде син і
буде мати,
І будуть
люди на землі.
У
формі гри давайте
перегорнемо ще раз
сторінки життя і
творчості
Т.Г. Шевченка.
А визначити
переможців допоможе журі ( представлення складу
журі)
1.
2.
3.
4.
5.
Але для того , щоб
розпочати наш брейн-ринг , треба розподілити
учасників по командах. Це
ми зробимо за допомогою
чарівних конвертиків, в яких
знаходяться папірці різних
кольорів, капітан кожної команди візьме
собі один конвертик. А зараз
кожна команда займе місце за тим столом, на
якому є його
колір.
1.
(
жовтий) – команда « Кобзар»
2.
(
червоний) – команда « Думка»
3.
(
зелений ) – команда « Заповіт»
4.
(блакитний) – команда « Доля»
І так
переходимо до першого
туру.
2.
ПЕРШИЙ
ТУР « Хто швидше? »
Починаємо перший тур. Ви повинні швидко відповісти
на запитання і набрати найбільшу
кількість балів. Кожне запитання
оцінюється в 1 бал.
1) Рік
народження Шевченка? ( 1814 р.)
2) Скільки дітей
було в родині
Григорія Шевченка? ( 5)
3) Єдині друзі
дитинства ? ( сестри)
4) Рік
смерті матері? ( 1823 р.)
5) Кріпаком якого
пана був батько
Шевченка ? ( Енгельгардт)
6) Мрія малого
Тараса? ( Стати художником)
7)
Рік викупу з неволі? ( 1838 р.)
8). Рік написання
« Заповіту»? ( 1845 р.)
9). Скільки років Шевченко був
у засланні? ( 10 років)
10). Назви однакових
картини і поеми
Шевченка? ( « Катерина»)
11). Назва гори, де
поховано Шевченка? ( Чернеча)
12). Місце народження
Шевченка? ( С. Моринці)
13). Рік смерті батька ? ( 1825 р.)
14). Хто розповідав
Тарасові про гайдамаків? ( Дід Іван)
15). Сума викупу
з неволі? ( 2500 карб.)
16). Видатний російський
поет, що допоміг викупити Тараса? ( В.Жуковський)
17). Кому присвячена
поема « Катерина»? ( В.
Жуковський)
18). Де навчався Шевченко
живопису професіонально ? ( Петербурзька Академія
мистецтв)
19). День смерті
Шевченка? ( 10 березня)
20). Назва міста, де
поховано Шевченка? ( м. Канів)
21). Де мріяв
оселитися і жити
Т.Г. Шевченко? ( над Дніпром)
22). Що в перекладі
з грецької мови означає
ім’я Тарас ? ( бунтівник)
23). Хто був
першим вчителем Тараса? ( Дяк)
24). Перше кохання
Т.Г. Шевченка ? ( Оксана
Коваленко)
Підведення підсумків
1 туру.
3.
ДРУГИЙ ТУР «Чи
знаєш ти поезію?»
Другий конкурс
називається «Чи знаєш
ти поезію?». Вашій
увазі буде представлено рядки з
поезій Т.Г.Шевченка. Тож вам необхідно назвати цю поезію. Кожна
правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
1. «Сидить козак на тім боці, –
Грає синє море…» ( «Думка»)
2. «Було
колись – в Україні
Ревіли гармати;
Було колись – запорожці
Вміли панувати...» ( « Іван
Підкова»)
3.
«Бо вас лихо на світ на сміх породило,
Поливали сльози… Чом на затопили,
Не винесли в море, не розмили в полі?..»
( «Думи мої, думи мої…»)
4. «Заснули
думи, серце спить,
І все заснуло. і не знаю,
Чи
я живу, чи доживаю,
Чи так по світу волочусь…» ( « Минають дні,
минають ночі…»)
5. « І мене
в семї великій,
В
семї вольній, новій,
Не
забудьте помянути
Незлим
тихим словом.» ( « Заповіт»)
6. «Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині…» ( «Мені однаково…»)
7. «
Садок вишневий коло
хати,
Хрущі над вишнями
гудуть,
Плугатарі з плугами
йдуть…» ( « Садок…»)
8. «По
діброві вітер віє,
Гуляє
по полю…» ( «
Тополя…»)
9. «
Мені тринадцятий минало,
Я пас
ягнята за селом…» (
« Мені тринадцятий минало…»)
10. « І
виріс я на чужині,
І
сивію в чужому
краї:
То одинокому мені
Здається – кращого немає…» (
«І виріс я на
чужині…»)
11. «
Знову закипіло
Синє
море; вздовж байдака
Знову
походжає
Пан
отаман та на
хвилю
Мовчки
поглядає…» (
« Іван Підкова»)
12. «Тече
вода в синє море,
Та не
витікає;
Шука
козак свою долю,
А долі
немає…» ( «
Думка»)
Підведення підсумків
2 туру.
4.
ТРЕТІЙ ТУР «
Автопортрет»
Третій
конкурс називається «Автопортрет». У кожної команди на лежить конверт з надписом «
Автопортрет». В ньому містяться автопортрети Т.Г. Шевченка і роки їх
написання. Вам необхідно розкласти автопортрети в хронологічній послідовності,
вказавши рік їх написання. На це завдання вам відводиться 5 хв., за кожну
правильну відповідь ви отримаєте
по 1
балу.
-
Перевірте
свої відповіді з дошкою
Підведення підсумків
3 туру.
5.
Літературна пауза
« ». (поезія Шевченка)
6.
ЧЕТВЕРТИЙ ТУР « Склади
картину»
-
Починаємо четвертий
тур, який називається «Склади картину». Візьміть конвертики з цим завданням.
Вам необхідно за 3 хв. скласти з пазлів картину і вказати її назву. За
правильно виконане завдання ви отримаєте 5 балів.
1. « Катерина»
2. «
Циганка – ворожка»
3. « Селянська
родина»
4. « Портрет
Ганни Закревської»
Підведення підсумків
4 туру.
7.
П’ЯТИЙ ТУР «Театр одного
актора»
Починаємо п’ятий тур, який
називається «Театр одного
актора». Для цього конкурсу я запрошую капітанів команд. Вам за опорними
словами ( на картках) потрібно впізнати поезію
Т.Г. Шевченка і прочитати її напам’ять.
Журі враховує
правильність відповіді – 1 бал,
за виразність – додатковий 1 бал.
-
Підведемо підсумки
5 туру.
8.
ШОСТИЙ ТУР «Склади текст»
А зараз ми починаємо шостий тур, який називається «Склади текст». Візьміть
конверт з цим завданням. Вашій увазі пропонуються виписані і розрізані окремо
слова або рядки вірша, з яких треба скласти вірш Шевченка і зачитати. Це
завдання оцінюється у 5 балів.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи то мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в Бога…
*
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий…
*
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає…
*
Пишається калинонька,
Явір зеленіє.
А кругом них верболози
Й лози зеленіють.
-
Молодці,
ви добре справились з цим завданням.
Підведення підсумків
6 туру.
9.
СЬОМИЙ ТУР
« Музичне запитання»
Переходимо до
наступного конкурсу, який називається «Музичне запитання». Кожній команді
необхідно прослухати пісню за
словами Т. Шевченка і дати відповідь: що
це за
вірш? Хто автор музики? Кожна
правильна відповідь – 5 балів.
1. Пісня « Заповіт» (Г. Гладкого)
2. Пісня « Реве
та стогне Дніпр…» (Д. Крижанівський)
3. Пісня « По діброві вітер віє» (Народна)
4. Пісня
«Думи мої, думи мої» (обробка М. Вериківського)
Підведення підсумків
7 туру.
10.
ВОСЬМИЙ ТУР
«Мікрофон»
І
завершує наш брейн-ринг восьмий тур «Мікрофон».
Кожній команді ведучий пропонує дати відповідь на 2 запитання, відповідь
кожного журі оцінить в 1 бал.
1. Якою
людиною постав перед вами Т.Шевченко?
2. Чи збагатили
ви свої знання
під час літературного
брейн-рингу?
А
тепер ми надаємо слово журі для підведення підсумків брейн-рингу
11.
Слово журі.
12.
Визначення
переможців.
Право нагородити переможців надаємо
___________________________________
13.
Нагороди.
Заключне слово:
Шановні гості, журі, гравці, ось підійшов до
кінця наш брейн-ринг, гра , присвячена
Тарасу Григоровичу Шевченку –
генію, митцю, визволителю, діячу, захиснику.
Доля генія
була тяжка. Та навіки залишився
з нами той, « хто
зробив своє велике
діло, не зазнав щастя живим
і кого ждало
інше щастя вже по
смерті, тяжко зароблене щастя, безсмертна слава
вовіки і віки…»
Він продовжив
свій родовід не в
прямих нащадках , а
в Слові , увічнив
себе як єство всього
народу, як долю і
характер України. Тож
хай назавжди у ваших серцях
горить іскорка любові
до поезії, яку засвітив Великий
Кобзар.
Дякую вам
за чудово проведений
час!!!
Немає коментарів:
Дописати коментар