Тема: Тарас Шевченко. ,,Тарасова ніч”. Патріотичні мотиви творів Тараса
Григоровича Шевченка, їх героїчний пафос, зображення в них історичного
минулого, специфіка ліричних і ліро-епічних творів.
Мета: вчити аналізувати зміст поеми, характеризувати
образ народного співця, його роль у житті українців часів Шевченка; розвивати
уміння виразно і вдумливо читати поему, інтонаційно передавати авторський
задум; виховувати патріотів своєї землі.
Теорія літератури: ліричний твір, ліро-епічний твір, строфа.
Обладнання: карта Євразії, ілюстрації із зображенням
кобзаря, книги з творами Т.Г.Шевченка.
Хід уроку
,,…Він
був більше, ніж
українець – він був дер-
жавним
мужем і грома-
дянином світу. Він був
більше, ніж поет – він був
хоробрим войовником за
права і волю людей”.
(Л.Джонсон,
Президент
США)
І. Організація уроку
- Сьогоднішній урок я хочу розпочати з епіграфа, слова якого належать
Президенту Америки Л.Джонсону.
- Кому ми можемо присвятити цей вислів? Про яку людину так говорить
Президент Америки?
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.
Повторення біографії Т.Г.Шевченка:
- коли народився Т.Г.Шевченко?
(9
березня 1814р.);
- як називалося село, в якому народився
Тарас? (Моринці);
- ім’я старшої сестри поета?
(Катерина);
- село, у якому минуло
дитинство Тараса?
(Кирилівка);
- прізвище пана, кріпаками
якого були Шевченки?
(Енгельгардт);
- ім’я улюбленого Тарасового діда?
(Іван);
- як називався сад, у якому Тарас
перемальовував скульптури? (літній);
- де він знаходився? (у Петербурзі);
- прізвище художника, який намалював портрет для викупу Шевченка? (Карл Брюллов);
- коли Шевченко став вільним? (22
квітня 1838р.);
- перша відома книга Т.Шевченка? (,,Кобзар”).
2. Колективне створення портрета
Т.Г.Шевченка:
Шевченко для мене – це … .
(геній,
письменник, пророк, художник, кобзар, співець, учитель, найвідоміший
українець).
3. Перевірка домашнього завдання:
- на минулому уроці ми познайомилися з поемою Т.Г.Шевченка ,,Іван
Підкова”;
- що означає слово ,,поема”?
- Скажіть, будь ласка, хто такий Іван
Підкова?
- Які види описів існують у творі?
(пейзаж і портрет)
- Зачитати опис пейзажу;
-
зачитати опис портрета.
4. Цитатний диктант:
- а зараз ми проведемо цитатний диктант.
( у цитатах пропущені слова, їх потрібно вставити за змістом тексту і
підкреслити в кожному вставленому слові третю літеру).
знову …
синє море
|
|
Синє море
звірюкою
то … ,
то виє
|
|
Чорна хма
ра з-за ли-
ману … ,
сонце криє
|
|
Серце мліє,
а …
того тілько
й треба
|
|
Свідок …
дідівщини
з вітром
розмовляє
|
|
На байдаки!
...
грає
|
(закипіло, стогне, небо, козакам, слави,
море)
кобзар
кобзар
5. Взаємоперевірка:
- обміняйтесь зошитами і перевірте завдання один в одного;
- а правильним виконанням цього завдання є ключове слово, утворене з
літер, які ми підкреслили;
- прочитайте це слово.
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності.
1. Визначення лексичного значення слова
,,Кобзар”.
Кобзар –
український народний музикант і співак, виконавець народних пісень і дум,
супроводжував свій спів грою на кобзі (бандурі).
2. Огляд ілюстрацій.
- Сьогодні на уроці у нас є виставка
малюнків, які ви намалювали.
- Погляньте уважно на них – це
і є кобзарі.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми продовжимо
знайомитись із творчістю Т.Г.Шевченка, з його твором ,,Тарасова ніч”.
1. Історична довідка.
Поема ,,Тарасова ніч” написана Шевченком у 1836р. у Петербурзі.
За основу сюжету взято історичний факт.
Тарасова ніч – народна назва битви 15
травня 1630р. під Переяславом повсталих козаків на чолі з Тарасом Федоро-
вичем, у якій було розгромлено польське військо коронного гетьмана С.
Конецпольського. Слідом за ,,Історією русів” Шевченко назвав цю нічну битву ,,Тарасовою, або
кривавою”.
Поема ,,Тарасова ніч” – перший твір Т.Г.Шевченка на історичну
тему.
Тарас Трясило (Федорович) – гетьман
нереєстрового козацтва з 1629р.; керівник повстання проти Польщі 1630р.
2. Словникова робота.
Ляхи – так називали в часи Шевченка поляків.
Уніати – прибічники унії (об’єднання православної та католицької церков).
Наливайко
Северин – один із
ватажків козацького повстання 1594-1596р.р. в Україні.
Кравчина – так називали С.Наливайка, який походив
із кравців.
Павлюга – Павло Михнович Бут, відомий під ім’ям Павлюк, гетьман запорізького козацтва,
ватажок народного повстання 1637р.
Бунчук – палиця з кулею або вістрям на верхньому
кінці.
Трубайло – народна назва річки Трубіж, притоки
Дніпра, на якій стоїть м. Переяслав.
Альта – притока Трубежа.
3. Робота з підручником.
- Читання поеми в особах.
- Які почуття викликає цей твір?
4. Поділ тексту на частини.
- На скільки частин можна поділити цю поему? (на
3)
- Перша і третя частини – це слова автора.
- Друга частина – пісня кобзаря.
- Перша і третя частини в українській літературі
називаються обрамленням. Тобто, вони
ніби беруть в рамку другу частину, обрамляють її.
V. Систематизація
вивченого.
1. Робота над І і ІІІ
частинами.
- Робота з підручником.
- Дати відповіді на питання, зачитуючи словами з І
частини.
- Де сидить кобзар?
(На розпутті)
- Кому співає?
(Дівчатам і хлопцям)
- Як виспівує кобзар? (Аж лихо сміється)
- Про що співає кобза?
Як
москалі, орда, ляхи
Бились з козаками;
Як збиралась громадонька
У неділю вранці;
Як ховали козаченька
В зеленім байраці.
- Чому кобзар перестав
співати?
2. Робота над основною, другою,
частиною.
- Робота в парах.
- У кожного на парті є завдання. Дайте відповіді
на запитання за змістом тексту.
1 пара – Яка біда сталася?
(,,Гине…”)
2 пара – Скільки бився Трясило?
(,,… не три дні,…”)
3 пара –
Якими словами звертається Тарас Трясило до козаків? (,,Отамани-товариші…”)
4 пара – Хто з козаків став на захист народу?
(Тарас Трясило)
- Які слова він промовляє?
5 пара – Зачитати уривок, де описана битва козаків.
6 пара – З ким порівнюється у творі Україна?
(з малою дитиною)
7 пара – Які художні засоби використано у поемі?
(епітети, порівняння, метафора)
8 пара – За
допомогою алгоритму визначити, який це твір.
VІ. Узагальнення вивченого.
- Яка головна думка твору?
-
Чому вчить нас цей твір?
- Як називають людей, які борються за
щастя рідної країни? (патріотами)
- Яку життєву науку передають у
спадок наші предки?
- Чи достойні ми
називатися їхніми нащадками?
VІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання
результатів роботи учнів.
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Підготувати письмову розповідь про значення і роль кобзарів,
бандуристів у житті українців.
2. Виразне читання поеми
,,Тарасова ніч”.
Немає коментарів:
Дописати коментар